Advies & Educatie

Tûmba voor het onderwijs

Tûmba is al jarenlang een graag geziene gast op scholen en onderwijsinstellingen. We geven gastlessen aan leerlingen, studenten en docenten van alle leeftijden! Bijvoorbeeld als onderdeel van burgerschapslessen, of naar aanleiding van themadagen zoals Paarse Vrijdag. Ook kan een discriminatie-incident op school aanleiding zijn voor een gastles. We hebben verschillende grote en kleine werkvormen om uit te kiezen. Op deze pagina vind je een greep uit ons aanbod. Een overzicht van alle voorlichtingen vind je hier. We komen brainstormen ook graag mee over een aanbod op maat. In onze voorlichtingen sluiten we aan bij de kernwaarden van de school en geven altijd inspirerende en prikkelende lessen.  

Interactief
Actuele thema's
Sluit aan bij schoolprogramma

Voorlichting Vooroordelen

Deze voorlichting maakt gebruik van diverse interactieve werkvormen. De werkvormen kunnen aangepast worden op groepsgrootte, niveau en klassamenstelling.

  • Digibord nodig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

Het doel van deze les is om inzicht te krijgen in eigen vooroordelen, hoe deze ontstaan en hoe je er mee om kunt gaan, met als doel discriminatie te voorkomen.

We discrimineren allemaal op basis van de eigen perceptie van de waarheid. Hoe komen we op deze waarheid en hoe worden we beïnvloed door onze omgeving? In deze les leren leerlingen wat discriminatie is, welke vormen er zijn en krijgen zij inzicht in hun eigen vooroordelen.

In gesprek met

Leerlingen mogen de gast alles vragen. Vooraf bereiden de leerlingen gespreksonderwerpen voor en ook de gast zal vragen stellen. Bijvoorbeeld,”Praat jij thuis over het geloof?” Of, “Wat zou je meenemen, als jij moest vluchten?”.

  • Bij voorkeur digibord aanwezig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

In deze les gaat de klas in gesprek met
– een homo- of biseksueel persoon;
– een transgender of non-binair persoon;
– vluchteling/nieuwkomer;
– iemand met een (on)zichtbare beperking;
– iemand die om wat voor reden dan ook gediscrimineerd is

Het doel is het verminderen van vooroordelen, door het laten zien wat uitsluiting en discriminatie met iemand doet

In deze les maken leerlingen persoonlijk kennis met iemand die – om watvoor reden dan ook – gediscrimineerd is of te maken heeft gehad met vooroordelen.

Photo Voice

  • Telefoon toegestaan voor de opdracht in deze les.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

Het doel van de interactieve werkvorm Photo Voice is dat leerlingen zelf ontdekken hoe de thema’s diversiteit en inclusie leven in hun school en wat voor hen belangrijk is. Met hun telefoon gaan zij op pad om in beeld te brengen wat deze begrippen voor hen betekenen. We willen graag weten hoe we er nog beter voor kunnen zorgen dat iedere leerling zich welkom en gewaardeerd voelt.

Leerlingen gaan aan de slag met de volgende vragen:

  • Wat is diversiteit en inclusie?
  • Hoe divers is onze school?
  • Hoe inclusief is onze school?
  • Wat maakt dat je je welkom voelt binnen deze school?
  • Zijn er ook dingen waar je je minder welkom door voelt?
  • Wat kunnen we doen om de school inclusiever te maken?

Voorlezen inclusief prentenboek

  • Geschikt voor onderbouw basisschool (groep 1 t/m 4).
  • Met nagesprek.
  • Prenten kunnen ter ondersteuning op digibord.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

Hoe mooi is het om als kind al lezende jezelf te kunnen herkennen in een personage van een boek? Helaas is dit niet voor alle kinderen  vanzelfsprekend, want hoofdpersonen in boeken zijn vaak wit, hetero en groeien op in een traditioneel gezin.

Gelukkig komt diversiteit in steeds meer kinderboeken voorbij. In deze les lezen we een prentenboek voor, passend bij een situatie in de klas. Tijdens of na het voorlezen, voeren we een gesprek over het thema.

Op de foto zit iemand op een stoel, met een prentenboek in de hand, met de titel 'Waar is mijn noedelsoep?'