Advies & Educatie

Wij helpen scholen, organisaties en gemeentes. Maak hieronder je keuze

Tûmba voor het onderwijs

Tûmba is al jarenlang een graag geziene gast op scholen en onderwijsinstellingen. We geven gastlessen aan leerlingen, studenten en docenten van alle leeftijden! Bijvoorbeeld als onderdeel van burgerschapslessen, of naar aanleiding van themadagen zoals Paarse Vrijdag. Ook kan een discriminatie-incident op school aanleiding zijn voor een gastles. We hebben verschillende grote en kleine werkvormen om uit te kiezen. Op deze pagina vind je een greep uit ons aanbod. Een overzicht van alle voorlichtingen vind je hier. We brainstormen ook graag mee over een aanbod op maat. In onze voorlichtingen sluiten we aan bij de kernwaarden van de school en geven altijd inspirerende en prikkelende lessen.  

Interactief
Actuele thema's
Sluit aan bij schoolprogramma

Educatieve film 'Straks zijn het mensen net als ons'

  • Digibord nodig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

Wat gebeurt er als jongeren zelf vertellen hoe het is om buitengesloten te worden? In deze workshop kijken we samen naar een eerlijke en indrukwekkende film. De film is gemaakt door én voor jongeren uit Fryslân.

De film gaat over discriminatie, huidskleur, afkomst, taal en buitensluiten. Jongeren delen hun eigen ervaringen. Ook zie je een bijzonder experiment waarin jongeren hun mening moeten geven zonder dat ze elkaar zien.

Na de film gaan we samen in gesprek. We doen oefeningen en praten met elkaar over wat we zagen en voelden. Zo leren we van elkaar en denken we na over hoe we omgaan met verschillen.

Jongeren in een kring

Voorlichting Discriminatie

Deze voorlichting maakt gebruik van diverse interactieve werkvormen. De werkvormen kunnen aangepast worden op groepsgrootte, niveau en klassensamenstelling.

  • Digibord nodig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

Het doel van deze les is om inzicht te krijgen in eigen vooroordelen, hoe deze ontstaan en hoe je er mee om kunt gaan, met als doel discriminatie te voorkomen.

We discrimineren allemaal op basis van de eigen perceptie van de waarheid. Hoe komen we op deze waarheid en hoe worden we beïnvloed door onze omgeving? In deze les leren leerlingen wat discriminatie is, welke vormen er zijn en krijgen zij inzicht in hun eigen vooroordelen.

Algemene voorlichting over discriminatie en toegankelijkheid

#MeToo - Gerust eropuit

  • Digibord nodig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

In deze interactieve workshop onderzoeken leerlingen hoe grenzen tijdens het uitgaan werken en hoe snel die kunnen verschuiven. Aan de hand van een film gaan ze met elkaar in gesprek over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en de factoren die daarop invloed hebben.

Het doel is om bewustzijn te creëren over persoonlijke en andermans grenzen, en om het gesprek over dit onderwerp uit de taboesfeer te halen. Sensitiviteit en respect voor grenzen staan centraal.

Leerlingen denken na over vragen als:

  • Wat zijn mijn grenzen?
  • Hoe herken ik andermans grenzen?
  • Wat beïnvloedt grenzen tijdens het uitgaan?
  • Wat kan ik doen als ik of iemand anders een grens ervaart?
Een foto met daarop seksueel grensoverschrijdend gedrag afgebeeld. Iemand heeft een hand op iemand anders zijn/haar billen.

In gesprek met / Mystery Guest

Leerlingen mogen de gast alles vragen. Vooraf bereiden de leerlingen gespreksonderwerpen voor en ook de gast zal vragen stellen. Bijvoorbeeld,”Praat jij thuis over het geloof?” Of, “Wat zou je meenemen, als jij moest vluchten?”.

  • Bij voorkeur digibord aanwezig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

In deze les gaat de klas in gesprek met
– een homo- of biseksueel persoon;
– een transgender of non-binair persoon;
– vluchteling/nieuwkomer;
– iemand met een (on)zichtbare beperking;
– iemand die om wat voor reden dan ook gediscrimineerd is

Het doel is het verminderen van vooroordelen, door het laten zien wat uitsluiting en discriminatie met iemand doet

In deze les maken leerlingen persoonlijk kennis met iemand die – om watvoor reden dan ook – gediscrimineerd is of te maken heeft gehad met vooroordelen.

Vrouw met hijab.

Trek eens mijn schoenen aan

  • Digibord nodig.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

 

Deze interactieve les maakt gebruik van een filmfragment ter inspiratie en prikkelt leerlingen om zich in te leven in verschillende perspectieven. De leerlingen kiezen een verhaal en krijgen het bijbehorende verhaal op papier of in een audiofragment te horen. Vervolgens beantwoorden ze een aantal vragen in groepjes vanuit het perspectief van die persoon.

Tijdens het beantwoorden van deze vragen komen er vaak al gesprekken naar voren, omdat leerlingen zich bijvoorbeeld in het verhaal herkennen of dat ze het in hun omgeving hebben zien gebeuren. Het doel is om via empathie vooroordelen te verminderen en het bewustzijn van inclusie te vergroten.

Een foto met daarop witte Nike Air Force 1. Om uit te beelden dat elk paar schoenen een verhaal heeft van een persoon die hierin heeft gestaan.

Photo Voice

  • Telefoon of tablet is toegestaan voor de opdracht in deze les.
    In overleg met de school kiezen we de handigste methode om het in kaart te brengen.
  • Geschikt voor alle niveaus.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

Het doel van de interactieve werkvorm Photo Voice is dat leerlingen zelf ontdekken hoe de thema’s diversiteit en inclusie leven in hun school en wat voor hen belangrijk is. Zij gaan in de school op pad om in beeld te brengen wat deze begrippen voor hen betekenen. We willen graag weten hoe we er nog beter voor kunnen zorgen dat iedere leerling zich welkom en gewaardeerd voelt.

Leerlingen gaan aan de slag met de volgende vragen:

  • Wat is diversiteit en inclusie?
  • Hoe divers is onze school?
  • Hoe inclusief is onze school?
  • Wat maakt dat je je welkom voelt binnen deze school?
  • Zijn er ook dingen waar je je minder welkom door voelt?
  • Wat kunnen we doen om de school inclusiever te maken?

Close-up foto van iemand die een foto maakt met haar smartphone

Uit de kast

  • Digibord aanwezig.
  • Geschikt vanaf het tweede leerjaar.
  • Geschikt voor groepen van 20 tot 30 leerlingen.

Deze les is in samenwerking ontwikkeld door Tûmba en COC Friesland.

Ontdek de kleurrijke escaperoom voor in het klaslokaal: Uit de kast. Leerlingen krijgen een uniek inkijkje in het coming-out proces van Brian. Via persoonlijke vlogs deelt Brian zijn zoektocht naar zijn seksuele- en genderidentiteit en daagt hierbij de leerlingen uit hem te helpen door middel van puzzels en raadsels. Terwijl ze Brian helpen, leren leerlingen creatief te denken, zich in te leven en effectief samen te werken.

Op de foto staat een close up van de escapekast die gebruikt wordt bij de voorlichting 'Uit de kast'. Op de houten kast zitten zes slotjes, in de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw en paars. De kleuren van de slotjes symboliseren de regenboogvlag. Het educatieve spel 'Uit de kast' gaat over seksuele- en genderdiversiteit.

Voorlezen inclusief prentenboek

  • Geschikt voor onderbouw basisschool (groep 1 t/m 4).
  • Met nagesprek.
  • Prenten kunnen ter ondersteuning op digibord.
  • Geschikt voor verschillende groepsgroottes.

Hoe mooi is het om als kind al lezende jezelf te kunnen herkennen in een personage van een boek? Helaas is dit niet voor alle kinderen  vanzelfsprekend, want hoofdpersonen in boeken zijn vaak wit, hetero en groeien op in een traditioneel gezin.

Gelukkig komt diversiteit in steeds meer kinderboeken voorbij. In deze les lezen we een prentenboek voor, passend bij een situatie in de klas. Tijdens of na het voorlezen, voeren we een gesprek over het thema.

Op de foto zit iemand op een stoel, met een prentenboek in de hand, met de titel 'Waar is mijn noedelsoep?'